Jotunheimstien del 1 – Fra Oslo S til Lygnasæter

Jotunheimstien er en 32 mil lang sti som går fra Oslo Plaza til Gjendesheim i Jotunheimen. Vi gikk den. Nesten. Vi startet med 30 og 20 kg på ryggen. Jeg med 75 liters sekk og kjæresten med 130. Turen vår slutter dog ikke på Gjendesheim, men vi fortsetter, en hel uke til. Nesten.

jotunheimstien
Maridalsvannet – Lygnasæter. Turen fra Oslo Plaza til Maridalsvannet er ikke med her.

Dag 1: Oslo Plaza – Øyangen

Start utenfor Oslo Plaza

Den første dagen var lang, tung og smertefull, veldig smertefull. Vi lurte begge på hva i allverden vi hadde begitt oss inn på og tvilte flere ganger på om vi skulle klare å gjennomføre turen. Vi startet vår reise den 15. juni 2011 kl 10.40 fra Oslo Plaza. Den første strekken opp til Maridalsvannet går på asfalt, og asfalt er ikke spesielt hyggelig for hverken føtter eller rygg. Hoftene led også etter kort tid. Hver gang sekken hadde vært av og skulle på igjen var umenneskelig smertefull, og jeg måtte stå stille i to minutter før jeg klarte å bevege meg fremover igjen.

Ved enden av Maridalsvannet

Sliten, men blid

Ved enden av Maridalsvannet tok vi pause og nøt at asfalten var slutt. Nå var det kun 8-10 km igjen opp til Øyangen hvor vi skulle slå opp teltet. Et sålebytte hjalp for føttene, og sekken virket ikke like tyngende, men hoftene var fortsatt såre. Kl 21 var vi fremme ved Øyangen omringet av lett regn og skoleungdom som hadde samling litt lenger bort. Vi fant oss en kjempefin teltplass og var i seng før elleve.

Fremme ved Øyangen, Ludde i ny jakke

Vårt flotte nye telt: Fjällräven Akka Endurance 2

Litt mat hadde vi med oss ja!

Dag 2: Øyangen – Store Øyungen

jotunheimstien
Morgenstund har gull i munn! Også litt sol til og med

Vi sov til kl ni før vi  fikk pakket sammen og kommet oss avgårde. Jeg tror faktisk vi ikke var avgårde før nærmere tolv. Dagens mål var Store Øyangen, dog vi hadde innsett at dagsetappene oppgitt på jotunheimstien.no var i lengste laget. Dette var sannsynligvis av to grunner, vekten vi hadde på ryggen + at det var ekstremt vått og oversvømt i skogen. Vi lå to timer etter skjema, men siden vi sov i telt slapp vi omturen opp til Bekkestua, og her sparte vi nesten tilsvarende.

Enden av Øyangen nedenfor. Om du myser kan du se Tryvannstårnet i fjellene til høyre

Føttene var vonde og hoftene var såre. Vi gikk på traktorvei, sti og gjennom mye myr. Mye myr som ikke skulle være myr og, for uken før hadde det jo vært flom, og denne dagen ble vi også møtt av litt regn, men heldigvis mest opphold.  En del banning i skogen, det ble mye gåing rundt i ring på grunn av alt vannet, og det var klamt og lummert og fuktig. Dessuten var både føtter og kropp veldig vonde. Men vi bet tenna sammen.

I Hakadal tar vi en lang pause og hviler med føttene i været. Målet er Store Øyungen og det er fortsatt 8 km igjen dit. 8 km med oppoverbakke dessuten. Turen gjennom skogen er lang og bratt, men det går faktisk lettere enn tidligere på dagen og vi kommer oss hele veien frem, til tross for at klokken var blitt elleve på kvelden allerede. En kort vask i dammen var deilig før vi satte opp teltet.

Fremme ved Store Øyungen. Flott utsikt fra teltplassen

Dag 3: Store Øyungen – Råbjørn

Vi våkner av at regn trommer på teltduken og får omsider pakket sekkene under en stor furu. Det letter litt etterhvert heldigvis. Vi passerer en ensom telter langs vannet og vinker, før vi trasker avgårde gjennom myr og skog. Det begynner å regne mer, og det er dessuten veldig fuktig på stien, mange vanndammer må forseres, og jeg merker fort at min høyresko ikke er tett. Pokker. Surkle, surkle, ikke så mye å gjøre med nå, men det går heldigvis fint, får ingen blemmer eller gnagsår med det første. Vi jager gjennom skogen og kommer opp til en stor og fin grusvei, veldig deilig å slippe myra, enn så lenge.

Regnet gir seg ikke, men vi finner et stort informasjonsskilt som vi kupper fra en gjeng sauer. Sauene er svært lite fornøyde med det, og står å breker i det fjerne. Hensikten med brekingen er uviss, men de er tydelig irriterte hvertfall. Vi tilbød oss å dele, men sauene virker ikke spesielt interesserte i det.

jotunheimstien
Bæææææ, vi vill ha skuret vårt!!

Vi får i oss hver vår Real, for noe mer avansert orker vi ikke lage i dette været. Om du går på LCHF er forøvrig torskegryte, lapskaus og viltgryte de Real-rettene med minst karber (30-40 gr per servering). Sauene får tilbake taket sitt, og vi fortsetter på traktorvei et stykke til før det bærer opp i skogen.

Nom nom, viltgryte er bare best!

Ifølge beskrivelsen vi har skal vi til Snellingen, men skiltene tar oss til Råbjørn. Jeg har så vondt i føttene, så vi går dit det er kortest, så da ble det Råbjørn. Mer våt skog og mer myr. Ikke så lang dagsetappe, men lang nok med tanke på vær og fottøy. Bøtteregn er usosialt, så tiden går dessuten veldig sakte.

jotunheimstien

Vel fremme på Råbjørn fikk vi tørket litt klær mens været forbedret seg drastisk i løpet av kort tid. Skyene lå fortsatt lavt, men det sluttet i det minste å regne.

Vakkert!

Dag 4: Råbjørn – Vassbråa

Dette ble en skikkelig lang dag! Vi startet med å gå til Snellingen som skulle være ca 7 km fra Råbjørn. Etter å ha gått 3,5 km, kom vi til et skilt hvor det sto at det var 6 km til Snellingen. Ikke spesielt motiverende du! Men vi fortsatte å gå, foreløpig tørrskodd. Et par km fra Snellingen møtte vi på et ar vandrere som ikke var spesielt fornøyd med mengden vann i skogen. De var ikke akkurat skodd i støvler, så det forsto jeg godt. Vi fortalte at vi gikk Jotunheimstien, og de lurte på om vi var en organisert gruppe, da de nettopp hadde støtt på en engelskmann som gjorde det samme. Jasså, sa vi. Nei, det var vi ikke. Tilfeldigheter!

Vel fremme på Snellingen var vi møtt av kraftig regn, så vi bestemte oss for å spise lunsjen inne under tak. Vi ble møtt av et hyggelig par som serverte pannekaker (en av mine få utskeielser på hele turen), og de fortalte også at de hadde møtt denne engelskmannen og at han hadde teltet rett nedenfor hytta den samme kvelden. Dette betydde at han var like foran oss, men vi hadde ingen forventninger om å ta han igjen.

Vi fortsetter ned til veien, og opp i den våte stien igjen. Det går sakte, veldig sakte når det er så fryktelig vått. Alt er vått, og skoen min er våt, og foten og sokken. Regnet slår seg av og på, det samme gjør vi med regntøyet, for det er ikke spesielt deilig å gå i når det er så varmt (typ 14 grader) og vi har så tunge sekker. På et utsiktspunkt oppe ved Avalsjøen ser vi et lite grønt telt, og vi lurer på om ikke dette kunne være engelskmannen, men slår raskt fra oss tanken da han sannsynligvis har valgt å gå en lenger strekke, det er dessuten et merkelig sted å telte da det er ingen tilgang til vann, kun en fantastisk utsikt. Begge har et inntrykk av at engelskmannen er en tidligere soldat som trives best alene i skogen. Det finner vi jo faktisk ut av, ganske mye senere…

jotunheimstien
Ludde krysser en demning ved Avalsjøen

Avaldsjøen

Ved den neste vegkryssingen bestemmer vi oss for å følge traktorveien istedefor stien. Det er ca like langt, men tørt. Vi har hittils brukt så fryktelig lang tid gjennom myrområder og oversvømte områder som ikke vanligvis er oversvømte, at selv vonde føtter ikke stoppet oss fra å velge den harde grusveien.

Lunsj/Middag. Klokken er ca 18 og en gjeng ungkyr stalker oss

Målet er Vassbråa, men det er langt dit. Veldig langt. Føttene verker for hvert skritt, men vi er bestemte på å komme frem. Og vi gjør også det tilslutt. Så var det å finne teltplass. Vi går faktisk enda lenger, helt til vi kommer til Hadeland turistforenings hytte (som vi ikke viste om siden den er nyere enn kartet vårt), og Ludde slår opp teltet mens jeg trekker på vonde ben. Dette er det vondeste jeg hadde i føttene på hele turen, og det var faktisk ikke spesielt kult.

Endelig fremme.

Hytta var bebodd av 12 stk som hadde leid hver sin hest for anledningen. De var veldig hyggelige og litt småpussa og tok gledelig imot mine våte sko for å sette foran peisen natten over.

Dag 5: Vassbråa – Lygnasæter

Jeg våkner av at Ludde er ute og lager sauer. De har stått utenfor og bjellet i en times tid, og han ga seg først. Jeg var helt utslitt, så det skulle nok mere til for å få meg ut av soveposen. Ekstremt tissetrang var avgjørende.

Ungkyr spratt forbi

Vi var ikke avgårde før nærmere ett, men vi trengte den søvnen vi fikk. En litt roligere dag, og en mye kortere dagsetappe en gårsdagen. Større deler av etappen gikk også på vei, og til tross for såre føtter (dog ikke så såre som kvelden i forveien), var det deilig å holde føttene tørre. Litt sti ble det da, og litt regn og, men ikke så mye at vi brydde oss spesielt.

Snart fremme på Lygnasæter

Skogen var vi derimot lei av, først og fremst på grunn av at den var så fryktelig våt. Når vi nærmet oss Lygnasæter tok vi også en stor avgjørelse som vi håpet ville forbedre resten av turopplevelsen betraktelig.

Jeg avslører denne avgjørelsen i neste innlegg, men du har kanskje tippet det allerede?

Vel fremme på Lygnasæter så vurderte vi å bo inne, det kostet 1590 kr for ei natt, så det gjorde vi da ikke. Lygnasæter ligger rett ved riksvei 4, så når vi kom på baksiden så var det en storkiosk full av masse småtjukke turister. Vi kjøpte baconpølse, peanøtter og hver sin brus og nøt i solen :)

Utenfor Lygnasæter. Hihi

Her kan dere lese videre om del 2.

45 comments to Jotunheimstien del 1 – Fra Oslo S til Lygnasæter

• Det virker som en ekstremt slitsomt tur med masse regn.
    Men akk så flott natur, det frister!
    Jeg hadde aldri forestillt meg at man faktisk kunne gå fra Oslo Plaza!

• Ingrid

Hehe, nei det er ikke så mange som vet om denne ruta, men flere har lagt merke til skiltene oppover. Jeg husker faktisk ikke helt hvordan jeg fant ut om ruta selv, men innbiller meg at det var en gammel fjellrev på en DNT hytte som fortalte om turen.

• sn

Selv om dere er veldig uheldig med været før turen, og underveis – så virker det som en fin tur hittil. Tungt, ja – men det visste dere kanskje også? :) Har selv gått over Finnmarksvidda fra Karasjok til Alta.(under halve turen deres) Selv om dette er ei vidde som skal være flat, så var det tungt for potene, når man bærer 35-40kg (Dessverre 2*3l vin og 1,5l Baileys) på ryggen. Kjenner meg så utrolig igjen mtp smertene du/dere opplever under føtter og hofter. Men akk så deilig når etappen er over og man kan nyte stillheten, hverandre, naturen, dyr, fiske osv. Var det mye mygg/knott på turen? Gleder meg til resten. Skal helt klart gå denne ruten selv en dag!

• Ingrid

Oi, flott tur det og kan jeg tenke meg! Nei vin og bailys ble det lite med, likevel var det vanskelig å få ned vekta. Men så hadde vi god komfort under turen da, stort og romslig telt og to liggeunderlag hver :) Var faktisk ikke så ille med mygg i starten, værre i småskogene oppe på fjellet, men det kommer jeg også tilbake til :)

• […] del 2 – Fra Storlondammen til Liomseter Her kan du lese del […]

• […] del 3 – Fra Liomseter til Gjendesheim Her kan du lese del […]

• […] del 4 – Fra Gjendesheim og hjem Her kan du lese del […]

• […] – Langtur i telt Jeg og kjæresten har jo virkelig vært på langtur i sommer, og da finner man fort ut av hva som er godt å ha med, og hva man kanskje ikke trenger […]

• […] kose oss med god mat, fiske, bok og peiskos. Vi skal på en überkoselig hytte som vi var innom på Jotunheimsti-turen vår, og absolutt vært et nytt besøk. Er en del som har booka seg inn i morgen, men får se hvor […]

• […] å ta på meg dette istede for ull. Jeg hadde for eksempel med meg Newline-trøya når vi gikk Jotunheimstien. Fordelen med denne trøya er at den sitter helt tett til kroppen, holder godt på varme, puster […]

• I really like your wp design, wherever would you down load it through?

• I just want to say I am very new to weblog and actually savored your website. Almost certainly I’m going to bookmark your site . You amazingly have good articles. Thanks a bunch for sharing your blog site.

• Get to know why News means very much to us.

• There are some interesting deadlines in this article but I don’t know if I see all of them middle to heart. There may be some validity but I will take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like more! Added to FeedBurner as effectively

• Thanks for your concepts. One thing we have noticed is that often banks in addition to financial institutions really know the spending routines of consumers as well as understand that plenty of people max out there their real credit cards around the getaways. They correctly take advantage of this particular fact and begin flooding the inbox plus snail-mail box by using hundreds of Zero APR card offers soon after the holiday season concludes. Knowing that if you are like 98% in the American open public, you’ll hop at the chance to consolidate personal credit card debt and move balances for 0 rate credit cards.

• Greets! I was perusing your articles for a bit this evening and wanted to say I had fun reading it. I wanted to share a website too. You can learn about past life quizzes there. Check it out if you’re interested. Thanks!!

• Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.

• I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. thanks a lot

• I really appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again!

• Hey are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

• Good – I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task.

• This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I have shared your site in my social networks!

• I like this weblog very much, Its a really nice berth to read and find info . «A little in one’s own pocket is better than much in another man’s purse.» by Miguel de Cervantes.

• Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative. I am going to watch out for brussels. I’ll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

• I like what you guys are up also. Such clever work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my web site :)

• I intended to create you this very small word so as to say thanks a lot once again relating to the incredible views you’ve provided at this time. This is wonderfully open-handed of you to convey easily just what many individuals might have supplied as an e-book in order to make some money for themselves, chiefly now that you might well have tried it in case you considered necessary. Those techniques in addition acted as a good way to be aware that many people have similar interest just as mine to know very much more around this matter. I believe there are numerous more pleasant instances ahead for individuals who view your site.

• As soon as I discovered this internet site I went on reddit to share some of the love with them.

• This really answered my problem, thanks!

• You really make it seem really easy together with your presentation but I in finding this topic to be actually one thing which I feel I’d never understand. It sort of feels too complex and very large for me. I’m taking a look forward in your subsequent put up, I’ll attempt to get the hang of it!

• Hey there, You have done an incredible job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I am sure they’ll be benefited from this site.

• I believe you have observed some very interesting points , thanks for the post.

• W88

you are in point of fact a just right webmaster. The site loading speed is amazing. It seems that you’re doing any distinctive trick. In addition, The contents are masterpiece. you have performed a excellent task on this subject!

• Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he actually bought me lunch since I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch!

• Usually I don’t learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to check out and do it! Your writing style has been amazed me. Thank you, quite great post.

• You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

• Needed to put you the very small note just to thank you as before with the breathtaking information you’ve contributed in this article. This is quite unbelievably generous with people like you to allow freely just what a lot of folks could have supplied as an e book to help make some profit for their own end, precisely now that you could have done it if you ever desired. Those tactics likewise served as the fantastic way to be aware that other individuals have the identical passion really like my very own to see a lot more regarding this problem. I’m sure there are a lot more enjoyable moments up front for individuals that looked at your website.

• Excellent post. I was checking constantly this blog and I am inspired! Extremely useful info particularly the ultimate part :) I take care of such information a lot. I used to be seeking this certain info for a long time. Thanks and best of luck.

• I like this web site so much, bookmarked. «Respect for the fragility and importance of an individual life is still the mark of an educated man.» by Norman Cousins.

• you’re in reality a just right webmaster. The site loading speed is incredible. It seems that you’re doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you have done a wonderful activity on this topic!

• whoah this weblog is great i like studying your articles. Keep up the great paintings! You realize, a lot of individuals are looking round for this information, you could help them greatly.

• W88

Thanks a bunch for sharing this with all of us you actually know what you are speaking about! Bookmarked. Please additionally seek advice from my web site =). We may have a hyperlink trade contract among us!

• Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.

• I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never discovered any attention-grabbing article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content material as you probably did, the internet can be much more useful than ever before.

• Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is great, let alone the content!