Utstyrsguide – Langtur i telt

Jeg og kjæresten har jo virkelig vært på langtur i sommer, og da finner man fort ut av hva som er godt å ha med, og hva man kanskje ikke trenger like mye. Når jeg mener langtur så snakker jeg om 2-3 uker, men man trenger som regel det samme utstyret på kortere turer, dog blir andelen mat ganske mye mindre. Maten gjør at man gjerne må opp en sekkestørrelse, spesielt når man ikke får kjøpt mat på veien eller kan belage seg på fiske.

Vi hadde på forhånd bestemt oss for at komfort var viktig. Det skulle være en god del hytter på veien, men vi ønsket å sove mest mulig i telt. Av erfaring vet vi at om hytta er mye mer fristende enn teltet, så ender vi opp der, derfor bestemte vi oss for at teltingen skulle bli så komfortabel som mulig. Dette gjør jo at det blir litt ekstra å bære på, men gud å det er verdt det! Har man en riktig god sekk, så er det ikke spesielt stor forskjell på en kilo til eller fra, men det er fortsatt viktig å velge riktig utstyr for å unngå unødvendig mye å drasse på.

langtur med kjæresten

Her har jeg tatt for meg utstyret som kommer i tillegg når man ikke sover eller spiser innendørs:

Ryggsekk
Vi starter ytterst. Det viktigste man bærer på en så lang tur er sekken. Den største feilen mange gjør er å kjøpe en for liten sekk, og begynne å feste ting på utsiden (liggeunderlag er lov). For det første gjør dette at vektbalansen blir skjev iforhold til din kropp (fort gjort å få bakvekt, og må gå unødvendig mye foroverlent), i tillegg kan sekken bli tyngre enn bæresystemet er laget for. Dette gjør også sekken ubehagelig å bære. Pakker du rett, er det bedre å ha litt ekstra plass enn å feste ting på utsiden, men man skal ikke overdrive heller.

Han
Han bærte på en Bergans Alpinist 130 liter. Den veide 30 kg fra start, og vi stappet den ganske full. Vi hadde planlagt at 110 liter hadde holdt, men det kunne blitt trangt. Det blir jo litt spesielt i og med at jeg ikke kan bære like mye som en mann, og da må han bære litt ekstra. Skal du på guttetur holder det nok med 110 litern. Han fikk bære hele teltet, alt kokeutstyret og størsteparten av maten. Vi hadde dessuten med oss to liggeunderlag hver (ett bamse og ett oppblåsbart), og selv om disse ikke veier mye, tar de opp plass.

Sekken er ekstremt komfortabel å bære, selv med 30 kg, og har mange fine lommer og åpninger. Muligheten for å åpne kun nederste rom var gull verdt ved lunsjtider, og det at den er delt på midten gjør det mye enklere å pakke. Om du har ekstra mye med deg kan topplokket heves, ja det kan til og med taes av og gjøres om til rompetaske. Samme med sidelommene som kan brukes som en liten ryggsekk. I og med at vi forflyttet oss til et nytt sted hver dag fikk vi ikke bruk for dette, men hadde det blitt toppturer fra en og samme base, ville denne muligheten kommet godt med.

Sekken har stropper så det holder og dette liker vi da man får strammet den skikkelig til. En slapp sekk blir slitsom å gå med i lengden, og krever mer energi når man går i ulendt terreng. Sekken kommer også med regntrekk, og dette fikk vi testet mer enn grundig.

En ulempe med 130-litern er at den er stor, ikke bare i volum. Er du mindre enn 175, og smalere enn 32 tommer i jeans, blir den nok både for høy, og for stor rundt midjen.

bergans alpinist 130

Hun
Jeg gikk med min Bergans Trollhetta Lady 75 liter. Jeg startet med 20 kg vekt, og det håndterte den fint (bedre enn meg). Den har mange av de samme egenskapene som Alpinisten, men i stedefor store sidelommer, har den en liten avtagbar ryggsett på baksiden. Her kan dere lese en tidligere vurdering av denne sekken. En ting jeg oppdaget på denne turen er at jeg måtte unngå å legge tyngre ting i den lille sekken bak, da det var fort gjort å få bakvekt.  Utover det er sekken utrolig komfortabel, og selv etter 3 uker på tur hadde hofta mi det tilsynelatende bra :)

bergans trollhetta lady 75

Telt
Teltet vi hadde med oss var et Fjällräven Akka Endurance 2. Rett før turen byttet vi fra et Helsport Romsdalshorn 3, og det er vi glade for. Største forskjellen på disse to teltene er takhøyden og at Endurance har to innganger. Det at Endurance har jevn takhøyde gjennom hele teltet gjør at det føles enormt mye større, selv om det er mye smalere. To dører kom også veldig godt med. Teltet var mye mer behagelig å både bevege og oppholde seg i, vi kunne til og med lage mat inne i teltet, uten å krangle om plassen. Det er utrolig lettvint å sette opp, og det er sjelden noe problem å få det stramt. Innerteltet lot vi henge i hele turen og henger der det skal (og ikke ned i hue på oss). Stort lasterom var også deilig. Det at det er blått og ganske lyst var egentlig helt ok, da vi sover med sovebriller uansett. Vi hadde med oss lykt, men jeg tror ikke vi brukte denne mer enn en gang. Mørke telt gjør det bare vanskelig når man skal legge seg og stå opp, og det blir heller ikke mørkt nok om man skal sove i dagslys uansett, så likegreit å ha et telt med litt lysere farge.

Det eneste jeg har å si på dette teltet er at glidlåsene kunne hatt fargekoder (umulig å vite om man tok i myggdøra eller regndøra), og teltstroppene kunne vært gule eller orange. Røde teltstropper syns ikke i skogen faktisk, ikke spesielt godt på fjellet heller. I snø derimot, men det var ikke så mye snø.

Jeg kan virkelig anbefale dette teltet til de som er på jakt etter et 2-3 persons telt, det er enkelt å sette opp, tåler regn og vind og har alle funksjoner vi ser etter i et telt. Også er det lett, kun 3,7 kg, og det er mye plass!

Fjällräven Akka Endurance 2

Kjøkkenutstyr
Vi har en del forskjellig utstyr allerede (primus, trangia osv), men valgte å investere i et litt mindre Trangia sett (27 serien med 2 kjeler og 1 laminert stekeplate) med gass. Dette var med tanke på vekt, pris og effektivitet. Vi hadde allerede gode erfaringer med Trangia, men ønsket å slippe styret med rødsprit. Gass får også opp varmen raskere og er mindre plundrete. Vektmessig så veier også gassen mindre enn rødspriten, og risikoen for søl er mindre. Man skulle kanskje tro at det ble lite for to personer, men det gikk faktisk veldig fint. I de tilfellene hvor en kjele ble litt lite, så brukte vi to, det var som regel ikke noe problem. Vekten på dette settet er også lavere enn de fleste primus-sett, og da har du vindskydd inkludert.

trangia kjøkken 27

Soveposer
Jeg brukte en Bergans Senja Snow 180 og han brukte en North Face Gold Kazoo. Begge posene er lette (Bergans: 1250 gr, Kazoo: 1000 gr) og har komforttemperatur på rundt 2-3 grader.  Begge var også veldig fornøyd med valget og hverken frøs eller ble for varm, hverken i nordmarka eller på fjellet. Begge posene er fylt med dun, som gjør dem lette og veldig komfortable å sove i.

Bergans Senja Snow 180

The North Face Gold Kazoo

Liggeunderlag
Av frykt for punktering og av klokskap hadde vi begge med oss to sett liggeunderlag. Dette også for å øke komforten av å sove ute. Liggeunderlag veier dessuten svært lite, så den kostnaden tok vi med glede. Vi hadde med oss hvert vårt bamse liggeunderlag + ett oppblåsbart. Jeg hadde mitt Exped 7 med dunfyll, og han et  ThermaRest ProLite. Begge de oppblåsbare er relativt dyre, men helt fantastiske å sove på. Mitt exped blir hele 7 cm tykt, og ved å blåse det opp litt løst, blir det mykt og godt å sove på.

Ajungilak Bamse Extreme

Exped 7 Down Mat

ThermaRest ProLite

Alt i alt er vi veldig fornøyde med valget av utstyr, og må nok gå mer på «småting»-nivå om vi ville valgt ting annerledes (typ; legg igjen deodoranten og hårpulveret).

Har du spørsmål til utstyret vi brukte er det bare å fyre løs så skal vi svare så godt vi kan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 comments to Utstyrsguide – Langtur i telt

• Daniel

Konge blogg du skrive! du har virkelig fått deg ein ny faste leser nå! :) likte det du skrev om utstyret som ble brukt på langturen deres. har akkurat det samme liggeunderlaget(Exped 7 dun) og er storfornøyd med det!

• sn

Håper ikke du blåser opp Exped-underlaget med munnen?! Jeg har det samme, bare i 9, og hvis det kommer fukt inn i underlaget, så faller dunen sammen, og isolerer ikke like bra lenger. (Regner egentlig med du vet det :) ). Ellers så sover man jo bedre enn i senga hjemme på det underlaget – fantastisk! :-)

Ja, det er vel det eneste positive med den integrerte pumpa ;)

• That’s a lot of ultraheavy over-engineered gear you guys were lugging trough the fjells there – maybe it is time to lighten up a bit? Makes backpacking a lot more fun ;)

• Ingrid

What would you reccomend? The tent can be a little lighter, but with that size you would have to pay a lot more money, the cooking equipment is one of the lightest on the market and the sleeping gear is not that heavy either, though by paying more, I guess we could save a few grams here and there. We had to balance comfort, price and weight, and considering all the rain we had, im really glad we had the tent we had. Most people might think it is idiotic to bring two mats, but if im sliping on the ground for three weeks, I really dont mind carrying them (they dont wheig anything anyway). Itså also good to have a backup, and the hard mat is great to use as a tent bottom, and during lunch. What equippment do you use?

• Hei Ingrid,

lemme take a look at the kitchen, backpack, sleeping system and tent.

The Trangia is a classic and very nice, but it is heavy. If you want to use Gas on your trips (convenient, fast, no fussing around) then maybe a Jetboil Sol Ti would be a good solution. If you’re open to try alcohol (Sinol, etc.), Esbit or wood, then you might want to give a Trail Designs Caldera Sidewinder a go. Finally, if you like your Trangia so much, maybe give the Clikstand a try, it is a lighter version of the trangia, which is more compact as well.

Food wise I don’t know if you ate freeze dried meals (Real Turmat and Co.) or cooked. I for example repack all meals and make my own breakfasts and lunches, and eat freeze dried meals for dinner. Here’s a menu for ten days for inspiration.

Backpacks then. Bergans Alpinist 130 liter & Trollhetta Lady 75 liter, are empty 3,8 kg and 2,7 kg respectively, and thus mightily heavy if I may say so =) Have a look at the GoLite Pinnacle for starters, a very fine backpack with a large volume at only 930 gram! There are lighter options out there, though I think you will find the Pinnacle very good for your needs.

Sleeping system. Have a look at quilts! A lot lighter, pack smaller, are more comfortable, and really just rock! The Exped Down 7 is a good mat – for deep winter. Overkill for a summer trip, even if you’re in an alpine environment where there’s a bit of snow left. I’d go for a simple combination of one CCF (Closed Cell Foam) Mat and an inflatable torso mat. The CCF mat is, as you said, great if shit hits the fan, and the inflatable adds a lot of comfort. Here’s an article on mats and sleeping pads.

Finally, a tent. Personally I prefer tarps for their freedom and simpleness, though I can see the benefit of a tent if it is raining a lot, there’s mosquitos or it is very windy. I think you and your boyfriend might want to give the GoLite Shangria-La 3 with Inner net a try – lighter and more options than the Fjällräven. It has been used on the Nordkalottleden and other extreme environments, and should stand up to your needs without problems.

I hope you found this interesting, and maybe consider a thing or two. I have been hiking like you two, but it was never pleasurable – I enjoyed my time when the backpack was of my back. Now, with light gear, I enjoy the walking a lot more, as it is more healthy, I see more, and can walk further.

Finally, have a look at the Nordic Lightpacking site, we’re a group of likeminded folks from Norway, Sweden, Denmark and Finland, and use lightweight gear in just the same environment as you =)

• Hei Ingrid,

Jeg må nok si meg enig med Hendrik, dette var tungt. Når jeg leste igjennom blogg posten så ble jeg gang på gang overrasket når du sier at noe er lett. På en 4 dagers tur var kona og jeg på en basisvekt på rett under 9 og 6 kilo (uten mat og brensel). Å komme under 10 kilo gjør en massiv forskjell. Man kan gå lenger og er mindre sliten. Man går mer oppreist og ser mer på hva som er rundt en.

For meg var det å redusere vekten som en slags domino reaksjon. Ved å bytte til lettere sovepose og telt så ble volumet mindre og da kunne sekken bli lettere og mindre og så begynte man å vurdere hvor mye klær man egentlig trengte og da ble volumet og vekta enda mindre og så krympet sekken igjen og så trengte man plutselig mindre plass i teltet så det kunne krympe og så trengte man mindre sekk igjen…

Gikk kanskje litt sport i det til slutt. :)

• Ingrid

Jeg tror det handler om både erfaring og penger! Når man blir litt mer vandt med å telte trenger man langt mkndre utstyr. Dette var av våre første langturer, og med tanke på været vi hadde var jeg fornøyd med utstyret. Men du har nok helt rett, vi kan nok få ned vekta en god del, står nok mest på lommeboka her :)

• larsdx

Altfor høy vekt… Hva skal dere for eksempel med to liggeunderlag? Jeg klarer meg fint med Bamse og granbar i – 20, mer enn bamse med temp over – 5 er helt unødvendig spør du meg….