Svar på lesermail: Umulig å unngå brødmat

Her for leden fikk jeg en e-post fra en leser, og dette er nok relevant for mange, så med tillatelse fra leseren, publiserer jeg her problemstillingen og svaret hun fikk :)

«Heisann! Jeg har fulgt bloggen din en god stund nå, den er utrolig bra:) imponert over det du skriver når det kommer til mat og trening osv. Kjenner meg igjen i mye av det du nevner, når du skriver om grunner til omskifting av kosthold. Det synes virkelig fremgang når du legger ut før- og etter bilder. Selv elsker jeg friluftsliv og å være aktiv, samtidig som jeg er SVAK for søtsaker osv… Jeg spiser ikke det hver dag, men når jeg gjør det, blir det MYE.

Jeg lurer på om du har noen tips iforhold til strammere kropp og kosthold? Jeg har ikke mulighet til å spise lavkarbo da jeg for tiden må spise mye brødmat siden jeg er på folkehøgskule:p men om du har noen tips og triks i forhold det hadde det vært supert:)
jeg er ikke feit, men har ganske halvlubben mage som jeg gang på gang prøver å bli kvitt. Slitsomt.
Jeg blir utrolig takknemlig for svar:)»

brødmat

Og her er svaret hun fikk:

«Hei!

Vel, brødmaten er nok din største synder. Jeg forstår at det kan være vanskelig å utelukke om det er det eneste du får servert, men det du kan gjøre er å holde det til det minimale. Når jeg er guide for DNT er det f. eks bare brødmat til frokost. Da lasser jeg bare opp med egg, ost, skinke, litt grønnsaker også blir det en liten salat. Rugsprø og fiberrik spiser jeg også om det finnes, veldig lite karber i dem :) Til lunsj gjør jeg det samme. Har som regel med meg et par fiberrik, også pakker jeg med meg masse godt pålegg separat og kokte egg. Alternativt kan du jo skjære veldig tynne brødskiver, og lasse på med pålegg; spise færre brødskiver med mer pålegg.

Å kutte karbene var definitivt min løsning for å bli kvitt sukkersuget, for det har jeg hatt enormt mye av, hele livet. Men da må man gjøre det ordentlig. Lavkarbo fungerer ikke med en fridag i uka, da kommer sukkersuget tilbake igjen, man må kjøre fult ut, og heller finne alternativer som mørk sjokolade og annet som snacks istede.

Ang. trening så har jeg fått veldig gode resultater av styrketrening, og TUNGE vekter. Dess mer muskler man har, dess mer forbrenner man på en dag, selv de dagene man ikke trener. Det som er bra med styrketrening er at man også forbrenner kalorier lenge etter økten, siden kroppen bruker tid på å bygge opp musklene igjen (i forhold til aerobic og annen kondisjonstrening). Så lenge du trener så pusten og svetten renner, så trenger du ikke trene ekstremt lenge, 1 time 3 ganger i uka er en god start! Trener du styrke anbefaler jeg også sirkelstyrken jeg har trent, en skikkelig fat-burner! Timer som body-pump og andre styrkeøkter i sal er også utrolig bra for å kvitte seg med fett og bygge litt muskler :)

PS: pass på å bruk målebånd og ikke vekta om du trener styrke, jeg gikk OPP i vekt, men ned i cm i starten ;)

Lykke til! Bare spør om du lurer på noe mer :)

Klem Ingrid»

Så kunne jeg lagt til at karbohydrater ofte er årsaken til oppblåst og stor mage, så man kan merke en rask forskjell på magemålet om man legger om til lavkarbo :)

Les min lavkarbohistorie her, og få tips til hvordan du kan sette i gang!

Syns du det er vanskelig å unngå brødmat?


1 comment to Svar på lesermail: Umulig å unngå brødmat

  • Marie24

    Et tips til jenta på folkehøgskole er å spørre om å få låne kjøkkenet og røre sammen frø med vann og litt olje- og steke så det blir knekkebrød. Bare si at du ikke tåler brød så godt ;)

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>