Kreta 2012

Ferien er over og hverdagen tilbake, men aller først vil jeg ta litt tid og fortelle om vår herlige ferie på Kreta, hva vi gjorde, hva vi kommer til å gjøre annerledes neste gang og mye mer.

Hvor?
Vi hold til i et område som heter Gerani. Gerani ligger 15 minutters gange fra den lille ben platanias, og ca 20 minutter med buss fra byen Chania.

kart kreta

Hotellet
Vi booket restplass gjennom Star Tour og bodde på hotellet Blue Village Atlantica Caldera Beach. Vi vurderte å bo på nabohotellet, Creta Paradise, men siden man kan benytte fasilitetene på begge hotellene uansett hvilket man bor på, var det et enkelt valg å betale 3000 mindre for rommet. Vi valgte også å booke balkong, og det er vi glade for. Under har dere et kart over hotellområdet, og selv om vårt rom er lenger fra stranden, er dette et mye roligere område, så vi er svært fornøyd med at vi endte opp på denne delen av hotellet (se den røde ringen).

Vi var veldig fornøyd med hotellet generelt. Det ligger litt «lost» siden det er et lite stykke å gå inn til de første restaurantene, men vi har ikke så mye mot i å gå. I tillegg gikk det buss fire ganger i timen, og den kostet kun et par euro. Rommet var stort og flott, det var rengjøring hver dag, super balkong med utsikt og et lite kjøkken med kokemuligheter. Det vi var minst fornøyd med (spesielt jeg), var sengene. De var steinharde, og det samme var putene. Putene fikk vi bytte ut, men det var ikke så mye å gjøre med madrassen, så jeg våknet som et pinnedyr i krampe hver morgen. Ikke ideelt på ferie akkurat, neste gang får jeg ta med meg et lite liggeunderlag eller noe :p Vurderte faktisk å sove på flytemadrassen, men det ble aldri til det.

Hotellet har flotte bassenger og det er kort vei til stranda. Stranda er derimot ikke så mye å skryte av, da det er mye bølger og rullestein. Denne steinen kjører de vekk hver søndag, så blir det en fin sandstrand, men steinen kommer fort tilbake med bølgene. Dermed er badesko et godt kjøp! Det blir også veldig fort dypt, så denne stranda er ikke noe for barn.

Restaurantene på hotellet er helt OK. De er kjedelige og det er lite som minner om Kreta både med tanke på utseende og maten. Vi prøvde oss på frokostbuffeten første dagen, men ble fort enige om at det var mye hyggeligere å spise selvlagt frokost på balkongen. Det er også flere matbutikker i området, inkludert en stor Lidl butikk ca 5 minutters gange fra hotellet. Vi spiste alle frokoster (bortsett fra den første), og et par lunsjer på balkongen.

Er man i Hellas, så er man i Hellas ;)

Star Tour
Vi var ikke videre imponert av Star Tour-guidenes prestasjoner. Vi prøvde å finne ut om noen av turene deres passet for oss, men de guidene vi var i snakk med hadde ikke vært på de turene vi spurte om, og viste ikke noe annet om disse turene enn det som sto i heftet. Aktivitetene de tilbyr hos eksterne leverandører (dykking/snorkling/leiebil), var også svært overpriset sammenlignet med lokale leverandører i nærområdet. Vi leide for eksempel en Fiat Panda gjennom Star Tour en av de første dagene for 58€, et par dager senere leide vi akkurat den samme bilen hos en lokal leverandør ti minutters gange fra hotellet for knappe 35€, og joda, alle de samme forsikringene var inkludert. En Explorer Dive dykketur gjennom Star Tour ville kostet oss 85€, og hos Fun Dive, som vi endte opp med å dykke med, kostet 50€. I etterkant fikk vi også vite at Star Tours dykketur foregikk inne i havna i Chania, ikke spesielt spennende…

En annen nedtur var at når vi reiste hjem gikk bussen fire timer før flyet, så vi måtte vente på den lille flyplassen i tre timer, i motsetning til de fleste andre turistene som skulle til Sverige eller Danmark, som ventet i maks 1 time. VI måtte også sjekke ut av hotellrommet kl 12, så vi måtte bo i kofferten hele siste dagen. Hotellet hadde en dusj inne på toalettet (som var utrolig ekkel, og ingen plass å legge fra seg ting på), men heldigvis gikk vi innom spaet på Paradise, for å høre om det var noen dusjer i det bygget. Da fikk vi faktisk dusje inne på spaet, og her var det andre boller! Rene håndklær, morgenkåpe og lekkre garderober!

Den spennende flyplassen

Aktiviteter på hotellet

Det er en del aktiviteter man kan gjøre på hotellet, som å spille tennis (booker i resepsjonen), spa (dyrt), bade i sjøen eller bassenget, trene på helsestudio (faktisk ganske OK), eller bare ligge i en solseng å gjøre ingenting. Star Tour har også mange aktiviteter i løpet av dagen, men vi var ikke med på noe av dette, så det kan jeg ikke si så mye om.

Leie bil

Å leie bil er kanskje det beste tipset jeg kan gi. Vi leide bil to dager, og hadde vi reist tilbake hadde vi nok leid flere dager (kan få pakkepris). Vi reiste til mange flotte strender og andre begivenheter:

kart kreta

Marathi og Stavros
Marathi er et flott strandområde som ligger en 45 minutters kjøretur fra Gerani. Det er ikke så langt, men det er masse småveier, så det går heller ikke så fort. For å komme frem følger du skiltene mot flyplassen, og deretter skilter mot Marathi. Her var det mye morsomt å se på for snorklere, og en flott lang-grunn sandstrand. Det er også flere små restauranter her, så man kan få seg en god lunsj.

Ostepai

Stavros er ikke like lekkert som Marathi, men stranden er upåklagelig. Sandstrand uten like, og veldig rolige forhold da Stavros er trygt beskyttet av fjellene rundt. Disse to strendene er hit grekerne drar, og du kan besøke begge disse to på samme dag (som vi) da de ligger ca 20-30 minutters kjøretur fra hverandre.

Elafonisi og Falasarne
Den andre dagen vi leide bil dro vi til Elafonisi og Falasarne. Det anbefales å kjøre den indre veien til Elafonisi først, deretter opp langs kysten til Falasarne. Dette er på grunn av smale veier, og bratte fjellkanter, man vi ikke få et hjul utenfor asfalten her! Kjører man denne runden kjører man langs fjellveggen hele veien, godt unna kanten.

Før vi kom frem til Elafonisi, var vi innom Aghia Sofia som er en hellig grotte. Grotten var mye større enn jeg hadde forventet, og er virkelig verdt et besøk! Ta med et par euro så kan du også støtte vedlikeholdet av denne.

Elafonisi ble beskrevet av Star Tour guidene som en turistfelle. Det er mulig det var den sterke vinden som holdt turistene unna, men denne stranda er stor nok for ekstremt mange turister. Ved første øyekast kan det se ut til å være mye folk, men man kan gå over til selve øya, og denne er mer en stor nok til å spre ut folket, den var jo gigantisk! Elafonisi er kjent for den rosa sanden man kan finne noen steder, og jeg må si at dette var en skikkelig paradis-strand. Den sødre strandlinjen på øya (som er den fine), var også godt beskyttet for det meste av vinden vi hadde denne dagen. Vi gikk faktisk langs hele stranda og helt opp til den lille borgen som ligger på toppen av øya. Husk å ha med sko, for her blir det steinete!

Helt ytterst på øya

kreta

Etter turen vår til Elafonisi, spiste vi en herlig lunsj i Kefali. Og hvilken utsikt! Denne lille landsbyen er virkelig verdt et besøk om du skal forbi. Stranden i Falasarne var også veldig flott, men ikke fult så spektakulær som Elafonisi. Her er det også langgrunn sandstrand, og det morsomste her var nok bølgene. Det blei mye bodysurfing og saltvann i nesa :) Denne stranda er faktisk ikke så langt fra Gerani heller. Siden man kan kjøre hovedveien helt frem til Kastella (Kissamos), går det relativt fort. Hadde vi hatt bil flere dager hadde vi definitivt reist tilbake hit. Turen til Elafonisi er lenger, ca 1,5 time i bil, men man får en spektakulær utsikt til tider, så det er verdt det ;)

Kefali

Og her satt vi og spiste lunsj :)

På vei til Falasarna

Dykking

Som dere vet var vi også på dykktur. Vi dykket med selskapet Fun Dive, som vi også kan anbefale på det varmeste. Gode priser, veldig kunnskapsrike folk, og folk som ikke prøver å prakke på deg det ene og det andre. Vi fikk veldig god veiledning i butikken deres i Platanias, herlig jente! Vi dykket ved øya Ag. Thedori som visstnok er en vernet øy da det bor utrydningstruede geiter her.

Restauranter

I Gerani er det svært få restauranter, og de få som finnes var stort sett tomme, så jeg anbefaler at du beveger deg litt lenger om du vil ha en bedre matopplevelse. I Platanias (ca 15 min å gå) finnes det en god del små restauranter. De fleste serverer akkurat den samme maten, prisene er også ganske like. Det er flere restauranter nede ved stranda, men disse er ikke alltid så lett å legge merke til, siden hovedveien ligger et stykke opp. Men utsikten nede ved stranda er upåklagelig, så vil definitivt anbefale å rusle ned til en av disse. Om man vi ha et litt rimeligere restaurantbesøk kan du gå/ta bussen til Ag. Marina. Her hadde mange av restaurantene pakketilbud for to personer: Forrett, hovedrett, vin og dessert for 17€, for TO personer. Not bad! Her valgte vi også å spise på et sted på stranden, men fantastisk utsikt til øya Ag Thedori.

Cosmo Beach bar, ca 10 minutter fra hotelet

kreta
Herlig kaffe! De har også god mat :)

Ag. Marina – Kath Odon

Om du vil ha en litt større opplevelse anbefaler jeg på det sterkeste å sette seg på bussen til Chania, denne koster 2€ per person. Chaia byr på masse shopping, koselige restauranter i små smug, en flott havn med stort restaurant-tilbud, og er vel kanskje akkurat det man forventer seg av en gresk by. Det var heller ikke noe problem å komme seg tilbake. Gå til buss-stasjonen, kjøp billett og vent til de roper opp Gerani på høytaleren, så er det bare å løpe til bussen de roper opp (følg grekerne, det er ikke alltid så lett å se hvor de står), og finn deg en plass :)

Shopping

Vi shoppa ingenting, men ønsker du å gjøre det, så er Chania eller Rethimno stedene for dette. Det går også buss til Rethimno, men det er et stykke ut dit, så man må regne en hel dag.

kreta
Se hva kjæresten kjøpte til meg :)

4 comments to Kreta 2012

• […] med masteroppgaven hele sommeren, men for at vi ikke skulle «go crazy» bestilte vi en hoppepåtur til Kreta i september. Og selv om dette ikke akkurat er den type ferie som vi liker best, er jeg veldig glad […]

• Marius Broch

supert sammendrag av noe som virka som en magisk ferie. takk for at du delte denne opplevelsen. har hvert ved platanias 2 ganger før, så nå blir det en 3 tur. denne gangen med litt bilturer. blir nok å stoppe innom der du har hvert. takk og god sommer

• Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Superb blog and excellent style and design.

• Hi. I have checked your ingridsblogg.no and i see you’ve
    got some duplicate content so probably it is the reason that
    you don’t rank hi in google. But you can fix this issue
    fast. There is a tool that creates articles like human, just search in google: miftolo’s tools