Core-core-core

Kjernetrening er gull verdt, og utrolig viktig uansett hvilken idrett man holder på med. Kjernetrening er skadeforebyggende, gjør deg sterkere og hjelper deg med å balansere kroppen ved å styrke de punktene som er svake. Har man problemer med visse deler av kroppen kan kjernetrening hjelpe deg med nettopp dette. Det kan også forbedre teknikk enten det er styrketrening eller løping. Det er utrolig mange som kan løfte sinnssykt tungt, eller løpe fort, men som knapt klarer planken i 30 sekunder. Dette tyder på en ubalanse i musklene i kroppen, og alle vil ha nytte av en balansert og velfungerende kropp.

Selv trener jeg kjerne minst to ganger i uka. Jeg har koblet kjernetrening med gode mageøvelser som jeg gjør på slutten av hver sirkelstyrketrening (kjører to forskjellige rutiner, den ene kan du lese om her). Som jeg har nevnt tidligere har jeg et par punkter på kroppen som er svakere enn de andre, og dette har også skapt problemer for meg. Da er det ikke bare å kjøre på med tung styrketrening sånn uten videre, for dette kan gjøre at de svake musklene ikke henger med, dermed kan man ende opp med å trene opp feil muskler, og kroppen kan bli enda mer «skjevfordelt».

Hvordan trene kjernen?

På senteret

kjernetrening
Foto: Budstikka.no

Slynger er et utrolig bra hjelpemiddel for å trene kjernen, og det er definitivt hjelpemiddelet jeg bruker mest på senteret til akkurat dette. Her har dere flotte øvelser for å trene hele kroppen med slynger, og i hver eneste øvelse vil du også trene opp kjernemuskulaturen.

Og jeg lover deg, du kommer til å svette som en stukken gris, spesielt om du er svak i kjernen. Det kommer til å være vondt, men det er verdt det, så kjør hardt, ikke gi deg og fortsett å utfordre deg selv!

Hjemme

Man kan også trene kjerne hjemme. Her er et opplegget jeg har fått, som er tilpasset meg av Fustra som driver med funksjonell trening. Alle øvelsene er for å bygge opp kjernemuskulaturen, men disse er tilpasset meg.

Om du vil trene opp kjernemuskulaturen hjemme på 10 minutter, kan jeg virkelig anbefale Five Tibetian Rites. Dette er relativt enkle øvelser, og disse kan gjøres hver dag.

kjernetrening
Du starter med å gjøre så mange du klarer, om dette er 1 eller fler. Når du har kommet til 21 repetisjoner er du på max. Da er det bare å fortsette å gjøre 21 repetisjoner. Øvelsene vi øke fleksibilitet og kjernestyrke, og det er en fantastisk start på dagen om man gjør disse på morgenen! Her kan du lese om konseptet og se bilder og beskrivelse av øvelsene!

Trener du kjernen? Hva er din favorittøvelse?

 


Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>