Påsken del 2 – Romsdalsalpene: Kaldtinden og Smørbotten

Andre halvdelen av påsken gikk vi på langrenn to dager, og så på to topper; Kaldtinden og Smørbotten. Smørbotten ble den desidert flotteste turen vi gikk, og i og med at vi gikk denne på bursdagen min, så passet det seg jo ganske perfekt :) Vi valgte også å stå opp veldig tidlig, og ca 08.45 startet vi stigningen fra parkeringsplassen. Vi var faktisk på toppen alene i over en time :)

Kaldtinden gikk vi aldri helt opp på da vi ble møtt av litt dårlig vær på toppen. Store deler av Romsdalen hadde blå himmel denne dagen, men det kom altså en liten sy og landet på toppen av dette fjellet. Det gikk fra å være uutholdbart varmt, til å bli veldig veldig kaldt med både vind og snøvær. I og med at vi er mer opptatt av å kose oss på tur, enn vi er å faktisk komme helt til toppen, såv algte vi å kjøre ned. Vi brukte også en hel del tid gjennom skogen denne dagen, både opp og ned, da det ikke akkurat var åpenbart hvor vi skulle gå. Jeg tror vi gikk en ganske kronglete vei, men i og med at vi også her var først (og det hadde snødd en hel del dagen før), så hadde vi ingen spor å følge. Det viste seg på nedfarten at det ikke var særlig mange av de andre som viste hvor sporet gikk heller, da de fleste hadde fulgt vårt spor, hehe, stakkars :) Jaja, to fantastiske turer ble det, under har dere bilder fra turene :)

Kaldtinden

romsdal topptur
Vi var ganske usikre på hva som var den beste veien opp, men tenkte at «så lenge vi faktisk går oppover så går det raskere enn å stå å lure». Så kom vi oss op til slutt :)

Her har skogen endelig åpnet seg litt

Deler av veien var fin traktorvei!

romsdal topptur
Endelig over tregrensa, fantastisk utsikt! Her lå det tre små hytter, lurer på hvordan i allverden de kommer seg opp, om ikke de går samme vei som oss!

Herlig nedkjøring i fint terreng

Akka er selvsagt med :)

Smørbotten

Ingrid blir 29 år, hurra!! Det feirer vi med en tur vi har gått før! Dette var den beste turen for to år siden, og det ble faktisk den beste turen i år og :)

Ingrid lager spor

Poff, så var vi på toppen! Det ble tidlig med den ølen der! Ser forresten varmt ut, men blir fort kaldt selv med den minste vind.

Fantastisk nedkjøring i herlig pudder!!

romsdal topptur

Faktisk helt perfekt :) Akka syns det var litt slitsomt å henge med i den dype snøen, men vi tok ekstra mange pauser :)

En liten nedvarming. Her er vi rett nedenfor det lille skisenteret som finnes her

Tilbake på hytta er det viktig med masse kos til den slitne lille jenta vår. Hun har vært såååå flink! Også tror vi at hun har hatt det ganske bra og :)

romsdal toppturromsdal topptur

Den største utfordringen med Akkavar mat. I starten fikk hun bare litt mer mat enn vanlig, men en kveld så begynte hun å skumme i munnen, hvilket er et tegn på for lite mat. Vi ga henne da ca 1/3 ekstra mat om dagen, og da gikk det bra. Når vi kom hjem veide hun faktisk det samme :) Vann drakk hun av camelbacken (vi sprutet inn i munnen på henne), og hun tissa hele tia. Potesokker gikk det mye av, men det var ikke alltid hun trengte dem. De hadde en tendens til å forsvinne når hun løp fritt, kanskje vi finner dem til sommern :)

Har du vært i Romsdalsalpene før? Har du vært på topptur med hund?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...