Overtid og mat – hvordan løser du det?

De fleste har kanskje fått med seg at jeg for litt siden startet i ny jobb? Jeg har ikke fortalt så veldig mye om dette, men så handler bloggen om min fritid, og ikke min arbeidstid ;) Men jeg kan jo si at det er mye nytt som møter meg, og det er nok å sette seg inn i, så naturlig nok har det blitt litt overtidsarbeid i det siste. Flere dager har jeg dratt rett fra jobb til trening, og utfordringen har vært å få i seg passe mengde og ikke minst riktig mat mellom jobb og trening. Disse dagene er jeg om regel ikke hjemme før kl 21, så det blir ingen skikkelig middag heller, men så har vi varm lunsj da, og det er jo faktisk det viktigste måltidet.

ingrids bloggingrids blogg

Så hvordan planlegger man mat på dager hvor man ikke får kommet seg hjem for å spise? Her kunne jeg skrevet langt og lenge om at du må steke en kyllingfileten din  og koke brokkolien din, putte det i en boks, og så har du et realt måltid. Men det er ikke så himla enkelt! Selvsagt handler det om planlegging, men det er ikke alltid man får planlagt så godt heller. Det er ikke alltid jeg vet hvor lenge jeg blir sittendes på jobben når jeg reiser om morgenen, plutselig blir et møte utsatt, eller en arbeidsoppgave må bli ferdig, og da har jeg ikke så mye annet enn bananer og barer å forsyne meg av. Jeg tror den største utfordringen er at jeg starter med å spise litt, så litt til, og til slutt har jeg spist kalorier tilsvarende en middag, men likevel føle at jeg ikke har fått i meg så mye mat. Så er det rett på trening, og det å trene sulten er jeg ikke spesielt stor fan av!  Nå har dette gått greit frem til nå, nettopp fordi at jeg har fått i meg nok, selv om det kanskje ikke føltes slik, men jeg kjenner at jeg må finne på en bedre løsning, og der kommer dere inn :)

Så det jeg lurer på er; hva gjør dere med mat når dere jobber overtid? Spiser du en stor middag hjemme selv om du kommer sent hjem? Og hva gjør du de dagene du trener? Har du med deg ekstra matpakke sånn i tilfelle? Hva gjør du dagene du ikke har med ekstra mat?

I dag skal jeg forøvrig klippe meg, ENDELIG!! Den moppen min er så sykt slitt nå, så jeg håper Austers frisører kan utøve noen mirakler uten å ta for mye lengde ;)


3 comments to Overtid og mat – hvordan løser du det?

  • Tone

    Jeg har alltid ståenes på kontoret, havregrøt. så varierer jeg innholdet, raw kakaopulver, honning, nøtter, trailmix,cha og linfrø, fersk frukt/ bær…. Jeg tar somregel alltid en stor lunsj med meg, så stor at jeg ikke spiser opp hele lunsjen, men sparer resten til dagen etterpå. Skulle jeg ende opp i overtid så har jeg også god overtidsmat, hvis ikke så har jeg lunsj til dagen etterpå. Går ut i fra du har kjøleskap på jobben så du kan stæshe litt mat der? :)

  • Mia

    Hei,
    jeg sliter også litt med det samme, og har ikke noe ideel løsning. Det blir ofte litt «nødløsninger». Hvis jeg er flink sørger jeg for å ha en del stæsj på jobben. F.eks en nutrilettbar, en skyr, yoghurt osv. Ellers spiser jeg bare «en ekstra lunsj» før jeg drar.
    Jeg pleier å droppe den store middagen hvis jeg kommer veldig sent hjem. Da blir det heller noe litt enklere og lettere som f.eks yoghurt med nøtter/bær/honning, knekkebrød eller havregrøt.
    Lykke til med overtidsmaten din! :)

  • Elisabeth

    Jeg har alltid en del snacks liggende i kontorskuffen. Tørkede aprikoser, mandler, havregrøt som kun skal tilsettes kokende vann og noen barer. Der jeg jobbet før hadde vi kjøleskap så da var kesam og fun light en klassiker – og nå finnes det jo flere utgaver av gresk yoghurt med müsli som også passer fint som mellommåltid. En stund hadde jeg med meg en bitteliten kjøleveske på str med en håndveske. Akkurat plass til kjøleelement og et par yoghurter/matbokser. Anbefales hvis du ikke har tilgang på kjøleskap :-)

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>