Frukt og grønt – disse bør du kjøpe økologiske!

Som «newbie» på økologisk-fronten så har jeg måttet lese meg opp en hel del. Det er ikke bare-bare å endre all mat jeg spiser til økologisk mat, men jeg prøver å få byttet ut mer og mer. I starten kan det være greit å prioritere. Ikke alle matvarer er like enkle å finne økologisk, og det er jo faktisk heller ikke så billig med økologisk mat. Ang prisnivået så har jeg funnet ut at det ikke blir så stor forskjell. Siden jeg får i meg mye mer næring fra økologiske grønnsaker trenger jeg faktisk ikke like mye, og jeg spiser faktisk opp alt! Tidligere kastet jeg ganske ofte grønsaker som hadde blitt for gamle i kjøleskapet. økologiske grønnsaker er derimot mye mer innbydende, og jeg spiser de gjerne alene som snacks, uten å gjøre så mye ut av det.

ingridsbloggingridsblogg
Selvdyrkede cherrytomater er lett å få tak i :)

ingridsblogg
Shopping på Ultra i Asker

ingridsblogg
Dette er den beste tomaten jeg har spist noen gang!

Men, jeg har som sagt måtte prioritere en hel del, og da er det jo kjekt å vite hvilke grønnsaker som man faktisk burde bytte ut! Her er en liste over værstingene hentet fra Oikos:

  • Epler
  • Selleri
  • Paprika
  • Salat
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Agurk
  • Poteter
  • Grønne bønner
  • Druer
  • Spinat
  • Fersken
  • Nektarin
  • Grapefrukt

Fedon har laget en tilsvarende liste, mend en er litt mer omfattende:

De 10 verste (disse bør du absolutt handle økologisk):

  • Fersken
  • Epler
  • Nektariner
  • Paprika
  • Stangselleri
  • Jordbær
  • Moreller
  • Grønnkål
  • Salat
  • Druer

Disse kommer også dårlig ut (bør med fordel handles økologisk):

  • Gulrot
  • Pære
  • Spinat
  • Potet
  • Brekkbønner
  • Agurk
  • Bringebær
  • Plommer
  • Appelsiner

Disse kommer ikke så verst ut (mindre å hente helsemessig ved å handle økologisk):

  • Vannmelon
  • Brokkoli
  • Tomat
  • Søtpotet
  • Grapefrukt
  • Gul melon
  • Banan (NB: Skallet inneholder ofte mye sprøytemidler)

De 10 beste (lite å hente helsemessig ved å handle økologisk):

  • Løk
  • Avokado
  • Mais
  • Ananas
  • Mango
  • Asparges
  • Grønne erter
  • Kiwi
  • Hodekål
  • Aubergine

Det som overrasker meg mest er nok at det frukt og grønt med tykt skall også er på denne listen. Det sier jo litt om at skallet ikke beskytter grønsaken i like stor grad som det man kan tro. Men alt dette er ikke like enkelt å få tak i økologisk, det syns nå ihvertfall ikke jeg! Gulrot, bananer, epler og agurk har jeg funnet på Kiwi, Meny og Ultra. Nå har ikke jeg trålet hver eneste matkjede for økologisk mat enda, men bloggen gladebarn har lagt ut masse nyttig informasjon om hvor hun handler. Listen finner du her! Hvor handler du økologiske grønnsaker?

Så neste skritt på veien er nok å se på hva jeg bruker av sminke! Jeg har allerede redusert mengden foundation jeg bruker kraftig (det blir jo enklere nå som sommern kommer), men jeg har en vei å gå her. Men, som sagt, et skritt av gangen :) Prøver man å endre for mye for raskt så er det veldig enkelt å falle tilbake i gamle spor, og jeg vil jo at dette skal være en varig endring. Interessant at det samme gjelder vektnedgang ;)

ingridsblogg

Spiser du økologisk?


1 comment to Frukt og grønt – disse bør du kjøpe økologiske!

  • Elina

    Takk for inspirerande blogg :)!
    Jeg prøver også å kjøpe økologisk. Men det er vanskelig å finne økologiske produkter blant de 10 verste (utenom epler da)! Og vet du hva som er anbefalt angående blomkål? :)

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>