Working it – treningsdagbok mot Nordmarkstravern

De første 2 ukene med nytt treningsopplegg er klare, og jeg klarte å holde programmet – med nød og neppe!

Det er tøft å starte løpingen igjen altså. Intervalløktene er tøffe, men jeg klarer fint å holde ut de 30 minuttene det tar. Langkjøringene er værre, men jeg prøver å ikke pushe på alt for mye i starten – rett og slett for å unngå å bli sjuk igjen. Kroppen må vende seg til løping igjen, og det viktige for meg nå er å bygge opp en solid løpeform, ikke løpe raskest fortest mulig. Kontinuerlig utvikling er alltid det beste, og om man trener for intensivt som «nybegynner» får man raskt en falsk formtopp. Dette betyr at du kommer i kjempeform en kort periode, men så vil denne formen raskt avta igjen, og man er mer eller mindre tilbake til start.

Treningsopplegget mitt fra Driv Trening er også lagt opp slik. Jeg har kun tre løpeøkter i uken denne måneden, mens i juli og august skal jeg øke til fire. De rolige langkjøringene skal også økes sakte men sikkert. Jeg starter med 60 minutter, men skal opp i 90 minutter i løpet av juni. I juli skal jeg opp i 120 minutter og i august 140 minutter – det er 2 timer og 20 minutter det!

treningsblogg
Fra en morgentur i forrige uke. Kjempefornøyd med jakka fra Helly Hansen – det ble raskt varmt så da var det bare å knyte den rundt livet :) Jakka finner du her, tightsen finner du her

Det skal bli spennende å se hvordan formen utvikler seg, jeg har ihvertfall veldig stor tro på dette opplegget. Jeg har jo også funnet ut av hva som gjør meg syk, og bare én uke med forbedret kosthold har allerede gitt meg flere helsegevinster. Jeg blir fortsatt ganske raskt tom for energi, men humøret er faktisk mye bedre, og tirsdagen (denne ukens mandag), gikk superbra! For dere som ikke har fått det med dere så har jeg vært skikkelig dårlig en hel rekke mandager på rad, og jeg har jo syntes at det har vært litt merkelig. Så veldig merkelig var det egentlig ikke, det var rett og slett fordi jeg spiste masse ting jeg ikke tålte i helgen :p

Her er ihvertfall min treningsdagbok for de siste to ukene. Dere ser planen min øverst og det jeg faktisk har gjort under. Følger ikke helt planen da, men jeg har ihvertfall fått gjennomført alle øktene (minus en styrkeøkt i den første uken), så jeg er veldig fornøyd med det :)

treningsblogg

Den hurtige langkjøringen var den værste av alle. Jeg var veldig stiv i ryggen, og ble fullstendig slått ut av varmen da jeg løp midt på dagen uten vind – puh! Jeg skulle egentlig løpe én mil, men etter 9 km så var jeg helt kake, og valgte å slå av klokka og gå den siste milen. Jeg hadde allerede pushet meg alt for hardt – etter 20 minutter begynte jeg å dagdrømme om å bli hentet med helikopter og klarte ikke å tenke på så mye annet enn vann og vind, så det var på tide å gi seg.

Denne uken ser ganske lik ut som forrige uke, men intervalltreningen blir litt annerledes. Jeg har ikke hatt den beste starten da – hele mandagen brukte vi på å kjøre hjem fra Sverige, og siden det ble seint på mandag orket jeg ikke stå opp tidlig i går for å gjøre yoga. I går var det også sommerfest med jobben, så jeg fikk ikke trent på kvelden – så nå er begge hviledagene mine brukt opp ;)

Men det skal da gå likevel – tvi tvi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...





Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>