Chiagrøt – kan du bli sunnere?

Ja nå har jeg hevet meg på trenden og laget chiagrøt for første gang! Altså, chiafrø og kokosmelk, kan man bli sunnere enn det? Det tror jeg er vanskelig, hehe.

Det beste med denne grøten er hvor enkel den er å lage, også kan man lage flere porsjoner av gangen. Man kan også variere den enkelt, enten innholdet i grøten eller toppingen.

IMG_5061

Grunnoppskirften er 1,5 dl (ca. 115 gram) chiafrø og 1 boks (400 gram) kokosmelk (vanlig, ikke lett). Her har jeg søtet med yaconsirup (ca. 1 ts) og hatt i en dæsj vaniljepulver (ca. 1/2 ts). Jeg har også laget den med 1 ss palmesukker (istedefor yaconsirup og vanilje). Du kan helt sikkert bruke sukrin og, da vil jeg anbefale 1 ss.

Du blander alt sammen og setter det minst 30 minutter i kjøleskap. Etterpå har du det over i passende former. Fordeler du røra i tre så blir det ca. 330 kcal per porsjon. To av skålene har jeg gladpack på og de kan fint stå til dagen etter i kjøleskap.

IMG_5208

IMG_5209

Her har jeg toppet med masse bringebær og litt sukrin. Bringebær gir nesten ingen karber eller kalorier, perfekt :)

IMG_5212

IMG_5216

Grøten er supergod og metter godt og lenge!

Har du prøvd chiagrøt før? Hva syns du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...





4 comments to Chiagrøt – kan du bli sunnere?

  • RisRosOgKlaging

    Har prøvd det noen ganger, men har aldri fått den så tykk som din. Syns det er litt vanskelig å spise med mindre jeg har mye annet å tygge på, har laget grøten litt tynn også blandet inn litt havregryn og spist sammen med noe frukt eller bær, det blir bedre syns jeg.

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>